Wat is een Google Doodle?

Wat is een Google Doodle?

Een Google Doodle is een creatieve variatie op het Google-logo, dat op de zoekmachine te zien is bij een bijzondere gelegenheid. Zoals bij koningsdag met letters in het oranje en met een kroontje op de O van Google. Zo geeft Google aandacht aan geboorte- of sterfdagen van beroemdheden, feestdagen of sportevenementen. De term doodle betekent in het Nederlands droedel.

Google logo

Bij een Google Doodle blijft de naam van Google leesbaar, maar je ziet het logo verwerkt in een (bewegende) animatie. De speciale logo’s zijn zelfs niet alleen bewegende plaatjes, want soms zijn ze ook interactief. Je kunt soms een spelletje spelen. Denk maar aan de Pacman Doodle van een paar jaar geleden. Deze had Google in 2010 gemaakt voor het 30-jarig jubileum van Pacman.

Geschiedenis van de Google Doodle

Kort na de lancering van de zoekmachine introduceerden de oprichters de Google Doodle. Destijds waarschijnlijk onbedoeld, want het was vooral experimenteel. De eerste versie was op 30 augustus 1998 op de site van Google te zien. De jaren nadien volgenden regelmatig creatieve variaties op het logo van de Amerikaanse zoekmachinegigant. In het begin waren de Google Doodles vooral te zien op de Amerikaanse versie van de zoekmachine. Door veel positieve kritieken zette Google een doodlers team op. In dit team zijn diverse ontwerpers actief. Ook Nederland heeft een ontwerper en hierdoor zien we als bezoekers van de Nederlandse Google regelmatig een Nederlandse Doodle. Tussen 1998 en 2015 heeft Google circa 2000 verschillende doodles online gezet.

Voorbeelden van Google Doodles

Op de website van Google kun je diverse voorbeelden van de Google Doodle vinden. Het is leuk om deze eens terug te kijken. Zo kun je de Google Doodles van het WK 2014 bijvoorbeeld bekijken. Voor iedere wedstrijd had Google een Doodle gemaakt.

Suggesties

Naar verwachting zal Google ook in de komende jaren speciale gebeurtenissen vieren of herdenken met een Doodle. Niet alleen het team van de zoekmachine is aan het brainstormen, want regelmatig worden de ideeën van bezoekers gebruikt. Als je zelf ideeën hebt voor een origineel logo, kun je Google je idee opsturen. Je kunt zelf een voorstel sturen naar proposals@google.com. Let wel dat je niet altijd een reactie krijgt op een voorstel. Dagelijks krijgt Google vele tientallen tot soms wel honderd verzoeken binnen. Ze kunnen door de hoeveelheid niet op alle mails reageren, maar alle voorstellen worden bekeken.