Heb je wel eens nagedacht over een social media strategie? Veel bedrijven denken er niet aan of doen het halfslachtig. In dit artikel geven we tips waar je op moet letten bij het opzetten van een social media strategie. Wij doen dit met een algemeen stukje informatie en door daarna de grootste social media platformen uit te lichten.
Het nut van het uitbesteden van Social Media
'Boekhouder, blijf bij je leest'. Wij horen het vaak van onze klanten. Zij denken dat zij geen tijd hebben voor social media of dat hun boekhouder daar beter in is. Nou, die laatste is niet waar. Natuurlijk heeft een boekhouder kennis van cijfers, maar die heeft niet dezelfde kennis over social media als een social media expert. Daarom zouden wij altijd kiezen voor een expert of een social media bureau. Zij nemen je alle werk uit handen en zorgen ervoor dat jij kunt blijven doen waar je goed in bent. Dan doen zij dat ook.
Wat wordt je doelgroep?
Als je social media gaat uitbesteden, is het belangrijk om eerst te weten wat voor soort content je wilt laten maken. Dit hangt natuurlijk af van wat jouw doel is met social media. Wil je meer traffic naar je website? Of wil je eigenlijk dat er meer verkopen via social media gedaan worden? Als je weet wat je wilt bereiken, kun je een social media bureau inschakelen die hier verstand van heeft. Zij geven je meer informatie en weten dan precies wat ze moeten doen om dit voor elkaar te krijgen.
Facebook is het grootste social media platform met maar liefst twee miljard gebruikers. Dit is natuurlijk een schat aan potentiële klanten voor jouw bedrijf. Voor bijna ieder bedrijf liggen er kansen om te adverteren op Facebook, door de zeer variërende doelgroepen.
Instagram is een snelgroeiend platform met maar liefst 800 miljoen actieve gebruikers. Dit zijn voornamelijk jongeren en mensen die interesse hebben in fashion, beauty of food. Instagram is dan ook vooral heel geschikt voor bedrijven die producten verkopen in deze sectoren. Dit breidt zich overigens steeds meer uit.
LinkedIn is het social media platform voor zakelijke contacten. Hier vind je voornamelijk professionals, die op zoek zijn naar nieuwe kansen of een baan. Dit is het platform om jezelf of je bedrijf te profileren en kennis uit te wisselen.